Riksdagens beslut om att 27 vargar får skjutas mellan den 2 januari och 15 februari innebar att hela 22 vargar sköts redan den första jaktdagen. Ytterligare vargar är påskjutna men inte bekräftade döda och siffran kommer med största sannolikhet att stiga med ytterligare några fällda vargar den första jaktdagen.
22 av 27 vargar skjutna första jaktdagen
(20 posts) (10 voices)-
Skrivet för 2 years sedan #
-
Det visar ju ganska tydligt att tilldelningen är för liten. Jägarnas riksförbund hade rätt. Deras önskemål om en avskjutning på 120 talet vargar verkar allt mer rimlig.
Skrivet för 2 years sedan # -
25 vargar är nu skjutna varav 5 är under utredning, http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/
I dag fällde jag en varg jippi
Ge oss gärna mer info Ulf, det vore intressant. Vart sköt du den t ex?
Grattis Ulf
En liten fråga från en som inte är så insatt i ämnet, varför rör vargen upp sådana enormt mycke större känslostormar än björnen? Björnen är väl ändå ganska farlig, vill minnas att det var nån jägare som strök med för några år sen. Handlar det bara om jakthundar som tas och får som rivs och eller om hur myndighetssveriges bestämmande över folket i glesbygden?
Snacka om pajas.........
JägarTony
Vilken rätt tror du att du har som jägare ?????
Tjuvjakten av varg måste stoppas nuSkrivet för 2 years sedan # -
Det förhållandet att man kan ha moraliskt relevant känslör gentemot t ex en varg som man ser i skogen, är inte till hinder för att skyddar vargbeståndet genom att fälla ett viss antal djur för att reglera stammen. Nu är det många som skulle hävda att människorpopulationen är för stor för den globala ekosystemet. När man tänker på "viltvård" i samband med djur och därefter tar upp förhållandet att det också finns för många människor, kan man snart ana dystra handlingsalternativ.
Att stodja fredade varg,
Vargvän
Ja jag vet inte för jag har aldrig hållit i en bössa mer än under tvång när jag gjorde lumpen, däremot är jag dagligen ute i skogen helt ensam i många timmar (oftast upp mot 8) varje dag (obs ej helger) och har så varit sedan 1990 å jag har då aldrig sett ngn varg dock spår efter någn enstakta gång. Sen vet jag att vargen är väldigt väldigt skygg (det är troligne därför jag aldrig sett någon) oh att den är EXTREMT svårjagad. SÅ att jakten gick så bra idag , det pekar mot att det finns fler än de 120 som rovdjursfanatikerna ger sken av på sin hemsida.
Att förstå sambandet och helheten om begrepp "Levande natur". Det finns huvudtagen inge människan som har rättigheten att bedöma om andra arter.
Tips till Pellem att studera tidigare civilisationer som också skapade miljöproblem och naturförstörning åt sig själva.Att stödja vargvänner
Bulan!!!!!
Vilken tjuvjakt? Jag önskar verkligen att jägarna skulle börja tjuvjaga så vi blir av med ohyran.....Skrivet för 2 years sedan # -
en död varg är en bra varg eller vad tycker du bulan
Dessa vargjägare är nog ett av de mest sorgligaste och patetiska släkte i detta land. de har allt för stor makt och verkar inte begripa mer än vad en dumjävla skata gör. Att säga vargen är farlig och inte tillhör "djurlivet" i detta land då den fanns här klart mycket tidigare än vad människan och dessa okunniga jägare är så jävla dumt så man skäms rakt igenom. allt handlar om konkurrens om frysboxen och stoltheten till att visa att man har skjutit en varg.
Intressen
avskjutning av vargjägare! Tycker du det är moget att skriva så? oscaaar
Det finns inga bevis att vargen var här först. Människan har varit här sedan istidens slut. Så vi kom nog hit sammtidikt med vargen.Skrivet för 2 years sedan # -
Denna vargjakt var enligt mig mycket onödig och genomfördes på ett klandervärt sätt.
Det finns varg i mitt närområde och det går alldeles utmärkt att leva som jägare i samspel med vargen. Jag välkomnar en mångfald i naturen och låter min egen bössa ligga i vapenskåpet. Detta är inte en vargjakt, mera en vargslakt.Skrivet för 2 years sedan # -
Som vanligt har vargen upprört känslor. Den här gången när det gäller jakten.
Jag ställer mig frågande när en del av våra politiker, bland andra Miljöpartiets Maria Wetterstrand och moderaternas ungdomsförbunds ordförande, kritiserar jakten utan någon som helst kompetens inom området. För att kritisera så bör man väl vara insatt i ämnet jakt och viltförvaltning, vilket man klart och tydligt visar att man inte är.
Man kallar jakten hetsjakt eftersom det var så många jägare som begav sig ut i skogen samtidigt. Men detta sker ju även under jakten efter älg, lo och björn med flera. Varför det är så mycket folk beror ju bland annat på att vargen är ett svårjagat vilt där det krävs mycket arbete och förberedelser i form av spårning, ringning och planering.
Jakten kräver även optimala väderförhållanden – snö. Hade det exempelvis varit barmark så hade jakten varit svår att genomföra, den hade tagit betydligt längre tid och varit slumpmässig.
Det besvärade tydligen också att jakten gick för fort. I mina ögon beror detta på att jägarna varit väl förberedda och haft optimala väderförhållanden. Det innebär också att kvoten är snålt tilltagen och detta tycker jag man bör se över snarast möjligt. Man borde kanske kunna öka avskjutningen med ytterligare individer.
Vad det gäller premiärjakten och avlysninssystemet så tycker jag jägarkåren har skött sig exemplariskt. Och självklart vet också Wetterstrand att man har räknat med att en viss överskjutning kan förekomma. Jag kan också nämna att fler jägare samtidigt i samma område ofta gör jakten svårare och inte tvärtom. Man lägger bland annat mer vittring och för mer oljud. Det är viktigt att man tar reda på fakta innan man ger sig in i en huvudlös pajkastning.
Allt vilt måste förvaltas genom jakt, även vargen. Det har vissa iallafall insett och det är ju ett beslut baserat på fakta.Av Thomas Ekberg genom jagartony
"Det är en obehaglig känsla"
Nu har vargen attackerat två hundar till och dödat en av dem.Och ytterligare en varg har visat sig i trakterna.
Lars Skoog förlorade sin hund Zorro i höstas.
Hans barn som bor nära skolan åker fortfarande skolbuss för att slippa cykla själv.
– Det är en obehaglig känsla och det är något man går och tänker på.
– En del släpper fortfarande inte ut sina barn, om de bor i skogen. Andra låter inte barnen vänta ensamma på bussen, säger han.
Tror det kommer finnas fler vargar - trots jakten
Lars Skoog är irriterad på diskussionerna om vargjakten.– Man mår illa när man tittar i tidningarna. Folk tycker så synd om vargarna och man ska ha minst 2 000 innan vi får jaga.
– Det har blivit så uppschasat. Vissa tror att vargen ska försvinna nu. Men det föds ju minst dubbelt så många vargar varje år som man har jagat nu. De kommer säkert vara 300 nästa år.
Han menar att folk som inte drabbas av vargen borde uttala sig överhuvudtaget.
– De som bor i storstäder och inte har problem borde inte uttala sig. De som bor enskilt och långt ute i skogen vill inte ha varg. Det är inte förrän man blir drabbad som man får en hatisk känsla till vargen. Men de kan ju själv tänka sig hur det är att bli av med en hund eller katt. Det är ju en familjemedlem.
"Livskvaliteten har försvunnit"
Själv jagar Lars Skoog gärna och hunden Zorro förlorade han just vid en jakt.– Som jägare kan man inte släppa sin hund, då vet man inte om man får den levande tillbaka. Man kan aldrig var säker nuförtiden.
Och det gäller inte bara jägare utan alla som vill låta hunden springa lös för att rasta sig.
– Livskvaliteten för oss som sysslar med jakt har ju försvunnit. Hälften av oss kanske har slutat jaga med sina hundarna nu. Folk har gjort det i flera hundra år.
I början av december köpte familjen Skoog en ny hund – Skott.
Lars Skoog hoppas att han ska kunna jaga med honom nästa höst när jaktsäsongen startar igen. Men inte om vargen finns kvar.
– Då får man helt enkelt ha honom i koppel. Det är något man får leva med. Jag hoppas att vargen blir överkörd så att det blir lugnt.
Alla dessa skattemedel vi lägger på vargen.
Jag tror att skola o vården har större nytta av dom pengarna.Skrivet för 2 years sedan # -
Du Pellem att slakta 25 vargar eller hur många det var på en dag är inte så svårt när man får använda fordon, det är ingen jakt det är slakt och varför ska det behövas 12000 jägare på ett par hundra vargar sanslöst, skyddsjakt med jägare som kan sin sak kan jag aseptera men inte denna slakt som har varit nu och av dessa 12000 jägare tror jag inte att alla är lämpade för vargjakt. Undrar hur många vargar som blev skadskjutna som nu springer i skogarna och lider.
Vargavinter
Skrivet för 2 years sedan #
Svara
Du måste logga in för att skriva inlägg.